JenB-USA.reismee.nl

Dag 13 Death Valley

Vandaag hebben we, buiten de vliegreizen, de langste reisdag gehad. Al om 7 uur zijn wij vanuit Las Vegas vertrokken. Helaas vertoonde onze Garmin toen kuren, waardoor wij op ons richtingsgevoel en de beperkte kaart de goede richting op gingen. Na 35 mile onze 1e stopplaats in Pahrump (de laatste behoorlijke plaats voor Death Valley) om te tanken, boodschappen te doen bij de Walmart en te ontbijten bij de Subway. Garmin had ons toen al beloofd ons verder te zullen helpen. Toen wij Death Valley via de gewenste kant in wilden rijden bleek er een weggedeelte te zijn afgesloten, waardoor wij flink om moesten rijden om bij Badwater Basin (het laagste punt 85,5 meter onder de zeespiegel) konden komen. Het voordeel, want ieder nadeel heeft z'n voordeel, was dat we nu wel langs het Zabrinskie Point kwamen (zie foto's). Het Badwater Basin kenden wij nog van de prachtige foto van Josine, waarbij zij een sprong in de lucht maakte welke z'n weerga niet kent. Natuurlijk ook knap van David om DAT moment goed vast te leggen. Ik zal maar zeggen, dat het ons niet gelukt is om zo'n mooie foto te maken. Of ik was niet op tijd met het knippen van de foto of José kwam niet hoog genoeg. Nee, die foto's krijgen jullie niet te zien. De temperatuur in Death Valley was wel erg hoog, maar we konden deze verdragen. Het was duidelijk beter uit te houden dan onze 2e vakantiedag in Palm Springs. Op de genoemde en nog te noemen plaatsen zijn we niet langer dan 5 tot 10 min uit de auto geweest. De airco deed het prima, de temp. van de motor bleef OK, dus de airco mocht aan blijven. Na Badwater zijn we weer in de richting van Furnace Creek gereden en hebben de prachtige route Artist's Palette gereden. Prachtige bergen met nog mooiere kleuren. Zie ook deze foto's. Verder hebben we de Mesquite Flat Dunes bekeken. 'We' wilden graag in deze duinen gaan lunchen. Gelukkig kwam José terug op dit plan en hebben we heerlijk in de auto (+airco) gegeten. Nagenoeg in de gehele Death Valley was de omgeving prachtig. Buiten Artist's Palette verdient zeker een eervlolle verelding het verlaten van de Valley aan de zijde van Panemint Springs en Lone Pine. Prachtige hoogteverschillen, mooie uitzichtpunten en geweldige bergen. Onze totale route van vandaag was ruim 322 mile (518 km). Bij het verlaten van Death Valley reden wij ten oosten van de nationale parken Sequoia en Kings Canyon. Er hingen donkere wolken boven. Om kwart voor vier in Bishop aangekomen, was ons Ramada Limited Motel snel te vinden. Een prima kamer. Iets kleiner dan dat we gewend zijn, maar alles erop en eran. Kort na aankomst in het kleine zwembad m'n nieuwe zwembroek uitgeprobeerd. Ik ben er tevreden mee. Helaas ook geen foto's van. Bij het zwembad heerlijk de kleine flesjes rosé (die lekker koel waren, want de koelkox bevalt ons goed) en het busje pinda's koud gemaakt. Het motel ligt op ong. 100 meter vanaf de hoofdstraat, waaraan veel winkels en restaurants liggen (alle ketens zijn vertegenwoordigd). Na het Franse buffet van gisteravond in hotel Paris, mocht het vandaag wel iets minder zijn.De pizza's waren heerlijk. De temperatuur is hier geweldig. Vanavond tussen de 20 en 25 graden. Na Las Vegas en Death Valley een verademing. Op de terugweg nog wat foto's gemaakt van oude auto's en een prachtig verlichte vrachtauto. Deze sturen we enkel naar de boys en ouders.