JenB-USA.reismee.nl

Dag 17 San Francisco - sunday

Na prima geslapen te hebben zijn we rustig gestart met een zeer beperkt ontbijt in SF. Geen probleem. Omstr. 9 uur vertrokken voor onze fietstocht. Weer zonnig weer met een lekkere bries. We schatten ong. 25 graden. Al snel ging meer bovenkleding uit. Op de weg naar de brug reden we met een wandeltocht mee, waarbij de opbrengst voor borstkanker was. Heel veel mensen waren in het rose gekleed. De oprit van de brug was best pittig, maar gaf ons een kick. We hadden er beiden veel zin in. Daarom maar goedgemust enkele keren op de foto. Daar het zondag was moesten we onder de brug door om het gedeelte fietspad aan de (voor ons) linkerzijde van de brug gebruiken. De brug zelf ging heerlijk. De afrit aan de overzijde ook. Even een foto van het skyline van SF gemaakt. Heerlijk doorgereden naar Sausalito. Nog wel 2 flinke heuveltjes verslonden. De fietsen reden prima en we hadden goede benen. In Sauasalito waren we getuige dat een wielrenner door een vrouwelijke policeofficier bekeurd werd. Waarom ? Ze zal wel slecht geslapen hebben of nog niet aan haar maandelijkse aantal bekeuringen toegekomen zijn. Sausalito is een flink stadje aan het water tegenover SF. De veerboot terug hebben we daar maar overgeslagen en na een geweldige kop (zeg maar soepkop) koffie en een grote koek met erg veel stukken chocolade, hebben we onder prima omstandigheden de tocht naar Tiburon voortgezet. Prima fietsstroken. Onderweg nog enige tijd gekeken naar een jeugdwedstrijd van de baseballteam Tiburon. De tocht was veel vlotter verlopen dan dat we gedacht hadden. Ipv. de boot naar SF van 15 uur hebben we die van 12.45 maar genomen. Een prachtige boottocht en een gezellig gesprek met een inwoonster van Tiburon. Wat zijn de mensen hier in de USA in het algemeen hulpvaardig. Dit doet ons echt aan Nieuw Zeeland denken. Eeder had een in 1968 naar SF geemigreerde Nederlander ons al uitgelegd hoe en waar we het beste kaarten voor de boot konden kopen. Op de boot dus tijdens de vaart en voor $ 10,50 pp.

Rond 13 uur nabij Pier 39 aangekomen vonden we het nog te vroeg om de fietsen te gaan terugbrengen. Daarom maar langs de kust doorgereden naar het baseball stadium van SF Giants. Prachtig ziet dat er uit en een geweldige sfeer. Mij werd uitgelegd niet te enthousiast te doen over de LA Dodgers. Vanmiddag was de 3e wedstrijd tussen deze aardsrivalen. Los Angeles - San Francisco blijkt een soort Amsterdam - Rotterdam-verhouding te zijn. Alvast de plaats gezocht, waar we maandag om 12.30 uur voor onze stadiontoer moeten zijn. De combinatie Alcatraz (9 uur) en SF Giants-toer lijkt een krappe te zijn,want het is zeker wel 30 min. lopen. We zien wel. Na de Giants weer langs de kust rtichting motel gereden. Erg druk op straat en de gecombineerde fiets- en wandelpaden (het lijkt meer omgekeerd). Nabij pier 39 hebben we een bezoek gebracht aan Johnny Rockets. Volgens Thijs en José zouden ze daar de lekkerste milkshakes hebben. Nu dat kunnen we bevestigen. We namen ieder een bananashake en die waren geweldig. Weer een 'het beste' in Amerika gevonden. De broodjes die we erbij hadden genomen waren ook heerlijk, maar komen slechts voor een eervolle vermelding in aanmerking. Hierna werden de fietsen weer van een paal losgemaakt, helmen opgezet en de rit richting motel voorgezet. We werden steeds vrijer in het verkeer, zeker nadat we ontdekt hadden, dat de rode verkeerslichten slechts in bepaalde gavallen ook op fietsters van toepassing waren.

Vervolgens zijn we richting het fietsverhuurbedrijf gereden, maar onderweg hebben nog even het strand aangedaan waar we heerlijk surfers en andere mensen hebben bekeken. Wat zijn er hier toch veel leuke loopmaatjes te zien. SF beweegt en bruist. Bij The Sports Basement hebben na deze heerrlijke dag met weemoed afscheid genomen van onze fietsen. We weten het zeker, daar gaan nog veel mensen plezier mee beleven.Na een kwartier wandelen bij het motel aangekomen namen we gebruik van een soort happy hour bestaande uit koud water, thee en koekjes. Ook lekker. Omstr. 17.30 uur op de plaats rust met foto's, verslag, lezen en tv-kijken. Tot morgen.

Marianne

Goedemorgen luitjes.
Het blijft geweldig en mooi die verhalen en foto,s van jullie.Wat een land he!Nu ik zie dat jullie in SF zijn dat is ook geweldig,en een heel andere Amerika maak je nu mee.Heel veel groetjes en blijf genieten.
Groetjes Marianne.

Josine

He paps en mams,
Hier een berichtje vanuit makkum. Verhalen zijn weer erg leuk om te lezen. leuke stad hè, en jullie hebben daar heerlijk weer voor sf! Zorg maar dat je bij de eerste uitleg op alcatraz (buiten op het plein) helemaal rechts staat, dan ben je als 1 van de eersten in de gevangenis (moet je de film even overslaan). Kan je mooie foto's maken zonder andere mensen erop. Volgens mij hebben wij toen rond 11.00 uur de boot weer terug gepakt. Half uurtje varen dacht ik. Dus redelijk op tijd voor de rondleiding in het honkbalstadion. Morgen gaan wij weer naar huis. Probeer ik weer een keertje te skypen. Genietse nog! Xx

Gerrit en Clazien

Gewoon een heeeeeerlijke dag dus.

Carla Nieman

Hoi Jose en Bert
Ik geniet van de verhalen en die mooie foto's die jullie maken Nu krijg ik een beetje een idee van Amerika en dan weet ik een beetje wat mijn dochter te wachten staat als zij een jaar naar Amerika gaat Geniet er maar van see you Carla